• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59809
+
-

محور ارتباطی شهداد - نهبندان همچنان  مسدود است

خسارت‌های سنگین سیل فروردین‌ماه امسال در استان کرمان موجب تخریب کامل بخشی از محور ترانزیتی اصلی شهداد - نهبندان شد که با وجود تلاش‌های انجام‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی متولی، این مسیر همچنان مسدود مانده است. 

به گزارش ایرنا، سیل ۲۵ فروردین‌ماه سال جاری در استان کرمان موجب تخریب کامل کیلومتر ۴۶ تا ۷۶ محور ارتباطی شهداد - نهبندان شد که عبور از این محور همچنان ناممکن است. 

تمام ابنیه فنی، پل‌ها، لوله‌ها، آسفالت، علائم ایمنی و زیرسازی این محور ارتباطی به طول ۳۰ کیلومتر تخریب شده و بخشی از این محور آسیب شدید دیده است. 

خسارت سیل به این محور توسط کارشناسان اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمان بیش از ۴۸۰ میلیارد ریال ارزیابی شده است. 

گستره بسیار خسارت‌ها موجب شد عملیات بازسازی و بازگشایی محور شهداد - نهبندان به صورت ملی در دستور کار دولت و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور قرار گیرد. 


تخریب اساسی ۳۰ کیلومتر از محور شهداد - نهبندان

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عزم راسخ دولت برای جبران خسارت‌های سیل گفت: محور شهداد - نهبندان در مسیر جاده ترانزیتی جنوب شرق به شرق و شمال شرق کشور قرار دارد و به عنوان محور اصلی و محل عبور کالا به شمال شرقی کشور شناخته می‌شود. 

 «عبدالهاشم حسن‌نیا» ادامه داد: در بخش مسافر نیز سالانه تعدادی از اتوبوس‌های زائران حضرت ثامن‌الحجج(ع) از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان از همین مسیر تردد می‌کنند. 
حسن‌نیا با اشاره به بارندگی‌های اواخر
 فروردین‌ماه سال جاری افزود: این محور به علت طغیان رودخانه‌ها دچار تخریب اساسی حدود ۳۰ کیلومتر، از کیلومتر ۴۶ تا کیلومتر ۷۶ مسیر شهداد به سمت نهبندان شد، به طوری که زیرساخت‌های این محور کاملاً تخریب شده و تردد در آن ناممکن شده است. 


عملیات بازسازی محور شهداد - نهبندان آغاز می‌شود

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمان نیز گفت: پس از تبخیر کامل آب‌های حاشیه این محور و فراهم شدن زمینه مناسب فنی برای انجام عملیات بازسازی راه، با همکاری ریاست این سازمان کار بازسازی مسیر توسط دولت آغاز می‌شود.   

«سیدعلی حاج‌سیدعلیخانی» افزود: محور شهداد تا نهبندان بیش از ۱۸۰ کیلومتر است و تمامی این محور در منطقه کویری با آب و هوای خشک و تابستان بسیار گرم و سوزان قرار دارد.  

وی ادامه داد: این محور به علت وجود کلوت‌ها (کوه‌های شنی دیواره‌دار) یکی از محورهای گردشگری محسوب می‌شود و سالانه علاقه‌مندان زیادی از داخل و خارج از استان به این منطقه سفر می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید